ABS fout in front modulator crank angle sensor system

motorob

1e Versnelling
hoi,
Ik heb een proleem met de ABS.
Ik heb nl alle kuip delen eraf gehadzodat ik de Carb kon reinigen en sync'en.
Daar door zijn de ABS en de TCS schakelaar eraf geweest.
ik heb toen een tijdje proef gereden zonder alles terug te monteren met knipperende ABS-TCS lampjes
Toen alles ok was heb ik alles weer netjes terug gemonteerd.

Sindsdien blijf mijn ABS-TCS lampje knipperen.
Ik heb bijgevoegde test gedaan en het blijkt dat hij foutcode 1 geeft:
"Fout in frontmodulator crank angle sensor system"
Heb toen ook een keer gereset maar toch blijft mijn ABS-TCS lampjes knipperen en blijft hij foutcode 1 geven.

Vraag is wat is er nu precies mis, de sensor of iets anders?

Wij kan mij helpen?
Gr Rob
 

Bijlagen

  • ABS analyse.jpg
    ABS analyse.jpg
    105,5 KB · Weergaven: 25

RORICK

Kilometervreter
Heb ik ook gehad. Bleek er een breukje in de connector waar de zekering in wordt gestoken te zitten in het zekeringkastje. Wellicht is dat de oorzaak.
 

motorob

1e Versnelling
bedankt voor de reacties.
de accu en afstand is goed.
Ik ga maar eens zoeken naar een contact probleem.
Het gekke is dat je voor de diagnose ook de ABS/TCS 6 seconden moet indrukken en dat werkt allemaal prima.
Ga verder met analyse en laat snel iets weten

Gr Rob
 

motorob

1e Versnelling
verder onderzoek wijst uit dat ik in de ECU terecht kom, zie analyse in bijgevoegde files. start met ABS1 end eindig met ABS4.
Heeft hier iemand ervaring mee en is het mogelijk de ECU te reviseren
 

Bijlagen

  • abs1.jpg
    abs1.jpg
    105 KB · Weergaven: 10
  • abs2.jpg
    abs2.jpg
    94 KB · Weergaven: 8
  • abs3.jpg
    abs3.jpg
    62,3 KB · Weergaven: 9
  • abs4.jpg
    abs4.jpg
    82,7 KB · Weergaven: 10

Andreas

4e Versnelling
Hoi ik kan je wel helpen je pomp te repareren dat is code 1 pomp voor.
Maar meestal doe je beide,als er 1 niet meer werkt.
Als je in het oosten van nl woont kom je maar langs
 

motorob

1e Versnelling
Code 1 wil niet zeggen dat de pomp stuk is het kan volgens plaatje ABS1 nog vanalles zijn.
Maar mocht dit zo zijn weet ik je te vinden
Gr Rob
 

Andreas

4e Versnelling
Hoi Rob bij code 1 zit 8van 10 keer de zuiger in de pomp vast en code 2 is achter.
De pomp is ook niet kapot,maar omdat je de ABS niet gebruikt en de olie in de pomp oud is.
Gaat de zuiger vast zitten bij ABS tot 96
Heb er al genoeg uit elkaar gehad
 

Andreas

4e Versnelling
Dat maakt niet uit de pompmotor is van binnen ecsentrische en loopt altijd.
Maar omdat jou zuiger geen druk meer maakt.
Krijgt de sensor in rubber boven kunstof kapje geen signaal.
Dus fout melding.
Als je het 1 keer los gehaald heb snap je het systeem ook van binnen.
En als de pomp niet loopt is het meestal de zekering die eruit knalt,kan ook voorkomen bij een pomp storing of kapotte computer
 

Freddy S

Mega Mijlenmaker
zie foto hier onder.

14-01-2018-ABS pomp achter (14).JPG
14-01-2018-ABS pomp achter (14).JPG
70,5 KB · Weergaven: 3
  • 14-01-2018-ABS pomp achter (15).JPG
    14-01-2018-ABS pomp achter (15).JPG
    68,6 KB · Weergaven: 3
 

Freddy S

Mega Mijlenmaker
als je de pomp er af haalt dan kun je zien dat deze vast zit (wel ABS 1)


Bijlagen​

  • 14-01-2018-ABS pomp achter (14).JPG
    14-01-2018-ABS pomp achter (14).JPG
    70,5 KB · Weergaven: 3
  • 14-01-2018-ABS pomp achter (15).JPG
    14-01-2018-ABS pomp achter (15).JPG
    68,6 KB · Weergaven: 3
 

motorob

1e Versnelling
Bedankt voor de tips, mooi klusje als ik tijd heb. Ga nu gewoon genieten en toeren zonder de ABS.
Laat wel weer weten als ik weer tijd en zin heb in sleutelen, Heb al 3 keer alle kuipdelen eraf en erop gezet
 

waffie

Mega Mijlenmaker
Dit klinkt als mijn gordel spanner is kapot maar ik ga nu lekker rijden en ( hopelijk) genieten.

bij een auto of truck zou het afkeur voor een apk betekenen ( gele storing lamp)

(zo maar een gedachte aangaande de verantwoordelijkheid voor je zelf en die voor anderen.
 

Freddy S

Mega Mijlenmaker
Met ABS kom sneller tot stilstand probeer het maar uit . Als je echt de rem gebruikt zonder dan ga op ...... die groot
 

PandaBlack

Kilometervreter
Bij optimaal remmen niet @Freddy S. Iemand die rijtechnieken meester is remt sneller zonder dan met.

ABS remt pompend met variabel opheffen van remdruk. Een rijder zonder ABS die het max aangrijp (na bereik slip punt corrigeert) en stabiel houd remt korter. Gaat nooit van vertraging af.

Je gaat met ABS alleen minder snel in de slip. Slip of skid hoeft niet per se ongecontroleert te zijn. Slippen kan bij gladere omstandigheid zoals regen of gravel zelfs bijdragen aan remweg verkorting door het wig effect;

"Door het blokkeren van het wiel bij remmen zonder ABS, wordt door de opstapeling van het losse materiaal een wig gevormd tussen de band en de ondergrond. Dit kan leiden tot een kortere remafstand. Doordat ABS het blokkeren van het wiel voorkomt ontstaat deze wig niet."
 

waffie

Mega Mijlenmaker
De hoeveelheid kinetische energie is alles bepalend hoeveel letsel je gaat oplopen,
En daar waar iedere 10 km het verschil kan maken tussen dood of overleven lijkt het mij wenselijk dat je alle vertraging die redelijkerwijs mogelijk is ten alle tijden moet kunnen benutten.
Het probleem is dat wanneer de slip teveel wordt (> 2,5%) je er op 2 wielen altijd onderuit gaat
en daar is dat ABS voor bedoeld..om die gevolgen op te vangen

Daar waar we hier zo graag de mond vol hebben van een goede helm, veilige motorkleding, defensieve rijstijl etc
wat is dit alles waard als we de basis niet voor elkaar hebben.

View: https://www.youtube.com/watch?v=sVK2Hj8jDTE
 

Freddy S

Mega Mijlenmaker
Wie geen ABS heeft. Of wel
Ga dan maar eens op lege parkeerplaats oefenen.
Hoe snel , je eigen motor tot stilstand kunt brengen.
En knijp maar eens goed hard in je remmen je leert er van.
En hij gaat er echt niet stuk van.
Dit allemaal wel op eigen risico.
 

waffie

Mega Mijlenmaker
nou freddy,
Laten we maar stellen dat de meeste geen ware helden zijn dus zonder ABS helemaal voluit op de ankers gaan met redelijke snelheid

zelden gaat iemand "all the way "'
zelfs niet als dit hun leven zou kunnen reden of dat van een ander

de angst om te vallen !!

we zijn gewoonweg te voorzichtig
 

Carossie

Motorrijles
Hallo motor rijders,
Na het lezen van dit topic vermoed ik dat ik hetzelfde probleem heb als motorob.
Mijn Pan geeft namelijk ook "Fout in frontmodulator crank angle sensor system" aan.
De pomp is niet defect maar hij blijft fout code 1 weergeven, het lijkt mij zeer waarschijnlijk wat Andreas aangeeft dat dat ook bij mij van toepassing is het enige is dat mijn Pan uit het bouwjaar 1997 is.
Ik durf zelf deze klus aan het remsysteem niet uit te voeren wie wil en kan mij daarbij helpen ?
Niet voor niets natuurlijk en ik wil graag meehelpen.
Mvg
 

Carossie

Motorrijles
Ja, er heeft een techneut naar gekeken en heeft hem doorgemeten.
Hij zou goed zijn, het rare is dat hij de storing ook een keer heeft gereset en dat hij weg was.
Nadat hij een proefrit had gemaakt viel hij weer in de ABS storing.
Resetten gaat nu niet meer. Unknw
 
Bovenaan