ABS code uitlezen, kort vraagje over knipperen

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Code uitgelezen. 1 x kort, 1 x lang.

De vraag: Moet ik die lange ''knipper'' meetellen, dus 2 totaal, of is die lange een scheidingsknipper om de codereeksen te scheiden.

Het is in ieder geval de sensor. Maar is ie voor, of achter.

Wie het denkt te weten mag het zeggen. Gr. Hans

Eddy DM

5e Versnelling
2 jul 2013
749
370
63
Antwerpen
Type motor
ST1100
panman1100 zei:
De procedure voor het uitlezen en resetten van de ABS-controle unit.

Algemeen :

Het ABS waarschuwingslampje 1 (*) kan door het aantal keren dat het knippert een probleemcode in het ABS systeem weergeven.
Deze probleemcode wordt niet verwijderd door het uitzetten van het contactslot tijdens de het uitlezen van de probleemcode.
Ook kan het weergeven van de probleemcode niet worden gestart door het aanzetten van het contactslot.
Controleer de afstand van de sensor t.o.v de pulsring , deze ligt tussen de 0,70 - 1,2 mm.

Uitleesprocedure:

Stap 1. Draai het contactslot OFF.
Stap 2. Draai het contactslot ON terwijl men de ‘ABS/TCS indicator light switch’ ingedrukt houdt.
ABS waarschuwingslampen 1 en 2 moeten nu aan gaan.
Stap 3. Houdt de ‘ABS/TCS indicator light switch’ gedurende ongeveer 5 seconden ingedrukt.
De ABS waarschuwingslampen 1 en 2 moeten nu uitgaan.
Stap 4. Laat als de ABS waarschuwingslampen 1 en 2 uitgaan (einde stap 3), onmiddellijk (binnen één seconde) de ‘ABS/TCS indicator light switch’ los.
Stap 5.
U hoort een licht geratel.
De ABS-controle unit start nu met het weergeven van de probleemcode.
ABS waarschuwingslamp 1 geeft deze code aan middels een knippercode (ABS waarschuwingslamp 2 brandt niet).
Tel het aantal keren dat ABS waarschuwingslamp 1 knippert en vergelijk dat met onderstaande lijst.

Knipperen Storing

1 Fout in ‘front modulator crank angle sensor system’
2 Fout in ‘rear modulator crank angle sensor system’
3 Fout in ‘front modulator control motor system’
4 Fout in ‘rear modulator control motor system’
5 Fout in ‘front wheel speed sensor system’
6 Fout in ‘rear wheel speed sensor system’
7 Fout in ‘ABS power circuit’
8 Fout in ‘ABS control unit (ECU)’

Men doet er verstandig aan de uitgelezen code direct op te schrijven en de code te verwijderen nadat het probleem is opgelost.
Voor dit laatste gebruikt men stappen 6 en 7.

Resetten:

Stap 6. Druk nogmaals de ‘ABS/TCS indicator light switch’ in tijdens het weergeven van de foutcode (stap 5; dus terwijl ABS waarschuwingslamp 1 knippert)
Stap 7. ABS waarschuwingslampen 1 en 2 dienen nu weer constant te gaan branden en aan te blijven.
De probleemcode is nu uit het systeem verwijderd.

(*) ABS led/Lampje 1 is links , led/Lampje 2 is rechts , in ABS lamp op dashboard.

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Dat ken ik en snap ik, maar ik krijg een korte knipper en eentje van 3 seconden achter elkaar. Die van 3 drie seconden, hoort die bij de code en dus meetellen, of is dat het signaal dat er een nieuwe reeks komt.

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Ik ben al wat aan het prutsen geweest met de stekkers. Kun je ook lekker bijkomen (not). Ring enz schoongemaakt. Helpt nog niet veel. Ik overweeg om het er voorlopig maar even bij te laten. Beetje klaar met sleutelen. Een nieuwe sensor, die mogelijk de storing veroorzaakt, krijg ik tweedehands nog niet gevonden. Een nieuwe is me veel te duur. In het wpb staat een stroomdiagram om een en ander te checken. Daar kan ik nog wel even mee vooruit. Trouwens ff andere vraag. Wat kan er in zo'n sensor eigenlijk kapot? Daar zit haast niks in. Anyways, ik slaap er nog eens over en pruts nog even door. Motor is verder in picobello staat, dus een werkende ABS zou ie wel verdienen. Gr Hans

RORICK

Kilometervreter
23 mrt 2017
1.079
212
63
56
Rotterdam, Ommoord
Type motor
ST1100
Bel even naar de mannen van BOR motorparts. Die hebben mij toen tegen relatief weinig geld aan een andere geholpen.

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Dank voor de link en info. Het is een geruststellende constatering, dat ik niet de enige ben. En, dat ik voorlopig een leuke (ahum) hobby heb om de vrije tijd tussen het werk door, mee te vullen. Gelukkig staat er voor het rijden ook nog een ouwe wel werkende Transalp in de schuur. Zonder ABS, haha, dat scheelt. gr. Hans

• Leuk
Reactions: fred

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Ik wil eerst nog even de sensor meten, zodat ik niet gelijk teveel los schroef. Ik heb voorlopig even weer wat plastic terug gemonteerd. Per slot van rekening heb ik hem voor het rijden. En dat doet ie best lekker. Soepeler dan de r1100rt uit Beieren die ik had. Die overigens ook chronisch ABS-ziek was. Affijn, Beetje rijden, beetje puzzelen. We komen er wel. Alvast bedankt voor het meedenken. Ik ga eerst eens op zoek naar een andere sensor. Dat zou de easy-fix zijn. Ik zal eens wat slopers bellen, want online ligt er geen voor het oprapen.
Zodra de lampies weer uit zijn, wil ik iets met het stuur doen. Dat zit me veel te ver naar voren. En zo blijven we bezig haha.
gr Hans

• Like
Reactions: Tiesemans

Windindeharen

Beginnend Bestuurder
1 mei 2020
12
9
3
40
Type motor
ST1100
Ik heb net even gemeten. Die voorste sensor meet 4.1 volt. Die achterste 1,97 volt. Dat blijft zo als het achterwiel in de eerste versnelling rond draait. Ik weet niet hoeveel marge die 4 volt mag hebben, maar eentiende hoger lijkt niet heel spectaculair teveel. Affijn, Komt er maar in met de parate kennis en adviezen.

De foutmelding blijft overigens '1'. Ook na reset.