data-csrf="1566417099,1bb8c9b75c0e933016bc2f8c224f7afd" Abnormale ongelijkmatige slijtage ? | ST1100-1300.eu

Abnormale ongelijkmatige slijtage ?

• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.032
1.099
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Vandaag mijn fiets gekuist , wat is ie weer proper :).
Ook even de voering van de remblokken bekeken en de achterste remblokken slijten vrij ongelijkmatig af.
Dat ze niet mooi gelijk afslijten dat is me wel bekend.
Is dit normaal of niet ?
Ze zitten er ondertussen al 19900 km in wat zeker niet slecht is en moeten vervangen worden.
Nummer 1 is op beiden foto's de linkse remblok van de remklauw.
Inked20190513_175444_LI.jpg

Inked20190513_175727_LI.jpg

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Dat ze onevenredig afslijten is vrij normaal omdat er maar aan één zijde zuigers zitten. Als je regelmatig de boel losmaakt en de geleide pennen schoonmaakt en van nieuw vet voorziet is dat minder. ( Dat zijn dus níet de pennen die de remblokken vasthouden!).

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.601
2.115
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Zien en regelmatig testen van de geleiders, dat deze soepel glijden.
En het juiste vet gebruiken, anders zwellen de rubberhouders.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Ik gebruik er paralique siliconen montagevet voor, niet het goedkoopste maar wél heel erg goed.

Laatst bewerkt:
  • Leuk
Reactions: Twointje Pan

Biker T

5e Versnelling
3 jul 2016
533
424
63
54
Waspik
Type motor
ST1300
Afgelopen januari ook mijn achterremblokken vervangen en inderdaad exact dezelfde slijtage. Blijkt dus normaal te zijn.

• Like
Reactions: Mister Vogezen

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.601
2.115
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik gebruik deze, ze zijn verpakt in stripjes van 5gr zoals je kan zien op de foto, daar doe je twee pans mee met één stripje.
Dit is voor mij het allerbeste vet dat ik al tegen gekomen ben, voor de geleiders.

25641
25642

Laatst bewerkt:
  • Like
Reactions: Mister Vogezen

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Is montagevet dat ook in de industrie gebruikt wordt, erg goed spul!, Dat wat Marc laat zien is ongeveer hetzelfde maar dan verpakt in zakjes. (vermoedelijk zijn ze ook bij hem te koop)

Laatst bewerkt:

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.032
1.099
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Even van dit draadje gebruik maken om iets te vragen.
Van de week dus die versleten remblokken vervangen door nieuwe , originele.
Omdat het remvloeistofpotje voor de achterste rem goed gevuld was met vloeistof heb ik er wat uit getrokken met een spuitje zodat het niveau wat lager kwam te staan .
Oude remblokken , dun , nieuwe remblokken dikker en een stijgend vloeistof niveau.
Ook ineens gebruik gemaakt voor het reinigen van de achterste remklauw , zuigertjes uitgepompt en alles goed gepoetst en terug ingevet met remvet.
Alsook de geleide pennen proper gemaakt en de bijhorende rubberen hoesjes en terug ingevet.
Hiervoor gebruik ik altijd kraanvet en dat gaat altijd prima.
Remklauw gemonteerd , remblokken erin en de voetrem bedienen en de rempomp aan het voorwiel.
Wiel draait goed rond als ik er een slinger aan geef en de remklauw remt goed , direct en goed druk erop.
Vandaag een ritje gedaan en soms als ik heb geremd schuurt de remschijf iets harder dan gewoonlijk tegen de remblokken , ik kan het goed horen en als ik een klein beetje mijn remhendel of mijn voetrem bedien is het geluid weg en remt hij zoals het moet.
Het lijkt wel als er druk wordt gezet op het remsysteem dat de remblokken de schijf wat losser laten draaien.
Ik kan de motorfiets gewoon duwen , niets zit vast en het wiel draait goed rond .
Alleen tijdens het rijden is dit "vreemd" verschijnsel.
De schijf is wat warmer door het harder schuren maar het is niet dat ze rood wordt of dat ik mijn vingers verbrandt.
Wat heb ik gedaan als ik ben thuis gekomen.
Nog wat remvloeistof uit het rempotje van de achterste rem getrokken zodat het niveau een beetje onder max staat.
De remblokken eruit genomen en alles terug proper gemaakt , gepoetst en alles terug gemonteerd.
Ik heb eens ergens gelezen denk ik dat als er teveel remvloeistof in het systeem zit door het vervangen van remblokken dat je kan voorhebben wat ik nu heb.
Een te hoge vloeistof druk zodat de remblokken iets meer duwen tegen de schijf .
Klopt dit ?
Als ik mijn achterste remblokken vervang door nieuwe stijgt dan het remvloeistofniveau ook in het potje op het stuur of alleen vanachter ?

MINIBENZ

Klokje Rondrijder
29 okt 2012
3.401
1.029
413
49
Purmerend
Type motor
ST1300
Vergeet niet dat nieuwe blokken altijd moeten inslijten op de schijf dus wellicht is daar het geluid van. Zou wel de warmte ontwikkeling in de gaten houden.

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.032
1.099
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Daar ben ik me van bewust , dat inslijten.
Toen ik deze fiets gekocht was dat lawaai er ook en na een tijdje was het weg en die handelaar gaf dezelfde uitleg die je nu geeft Marcel.
De vorige keer bij het vervangen van de achterste remblokken had ik dit niet voor.
Hmm ja .
Vandaag zo'n 300 km gereden en zondag zal het ruim 400 zijn , dan moeten ze toch wel een beetje gewend zijn aan mijn schijf.

Guardian

5e Versnelling
7 mei 2018
501
200
43
Type motor
Geen
Te veel druk opbouwen kan mijn inziens niet. Je bepaald zelf hoeveel druk er op het systeem staan door gebruik van je rempendaal, (Oude praktische kennis van het sleutelen aan de oude BMW systemen).
Je kan volgens mij wel meer tegendruk creëren als je het systeem overdreven vol doet met remvloeistof en dan de remklauw, (de cilinders) terug duwt het systeem in ??!!
De specifiek kennis heb ik niet van het ABS van de 1300 maar ga er vanuit dat de ABS pomp niet constant het systeem elektrisch / mechanisch onder druk houd ???

Mister Vogezen

Mega Mijlenmaker
27 sep 2016
3.032
1.099
113
54
prov Antwerpen
Type motor
ST1300
Goed nieuws.
Vandaag ff gereden en het probleem van hoorbaar aanslepen is weg.
Komt het nu door er wat vloeistof uit te trekken ?
Misschien wel.
Het is in orde , dat is het voornaamste.
Toch allen bedankt voor de feedback.

Lucky Luc

Moderator
Medewerker
14 nov 2012
2.520
1.876
413
61
Sas van Gent
Type motor
ST1300
Je kunt alleen extra druk opbouwen als je reservoir zó vol zit dat er geen expansie ruimte meer over is! Dat is duidelijk niet het geval geweest. Je hebt waarschijnlijk originele gesinterd blokken gemonteerd, dan duurt het inderdaad aardig wat kilometers voor ze ingelopen zijn, zeker als de schijf iets gegroefd is b.v. zou me er niet teveel zorgen over maken, vooral omdat je aangeeft dat het achterwiel goed vrij loopt.