1. Deze website gebruikt cookies. Door deze website verder te gebruiken, gaat u akkoord met ons gebruik van cookies. Leer Meer.

Aangepaste fpr herkennen

Discussie in 'ST1300' gestart door PRS, 13 jun 2016.

1. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

De link van de Pan European Club werkt helaas niet meer....

• Mee eens Mee eens x 1
  2. Lucky Luc

Lucky Luc Mega Mijlenmaker

heeft niets met onderdruk te maken, er komt benzine in de FPR via de pomp en die gaat naar de header, bij een vooraf ingestelde druk gaat de FPR open en gaat het teveel aan benzine terug naar de tank. "verzuipen" kan hierdoor ook niet komen want dat wordt door de openingstijd van je injectoren geregeld en die openingstijd wordt weer geregeld door de ECU met behulp van een aantal sensoren.

• Informatief Informatief x 1
  3. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Wordt al duidelijker @Lucky Luc, is dus de leiding op de kop ook een brandstof (die retour) leiding?? Als ik op de foto kijk zie ik deze leiding vertakken via t-stukkie ; lijkt mij een luchtleiding. Als dat idd een luchtleiding is welke functie heeft dit dan?

4. Rimconator

Rimconator Mega Mijlenmaker

Zal vanavond eens in de garage duiken en de FPR opsnorren.

Even kijken en zal een foto posten van de mijne.

5. Lucky Luc

Lucky Luc Mega Mijlenmaker

Onnodige Quote verwijderd.

Nu voor de laatste keer, dit is geen luchtleiding, er zit geen vacuumleiding aan een FPR en óók geen luchtleiding, de benzine komt van de pomp op de dikke slang binnen en gaat dan naar de header waar de FPR opgeschroefd zit, bij het bereiken van de vooraf ingestelde vaste druk gaat het klepje tegen de veerdruk open en gaat het teveel aan benzine via het dunne slangetje terug naar de tank, dat is alles. Een aangepaste FPR heeft dus een iets hogere veerdruk waardoor uiteraard ook de benzinedruk in de header hoger zal zijn (voordruk voor de injectoren) en er dus per tijdseenheid iets meer brandstof ingespoten wordt, de ECU meet dit en verkort de inspuitduur navenant, door de hogere inspuitdruk krijg je een mooier/beter sproeibeeld en dus een effectievere verbranding waardoor het aan/uit effect grotendeels verdwijnt.

• Informatief Informatief x 1
    Laatst bewerkt door een moderator: 19 jul 2017
  6. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Hoezo 'de laatste keer' @Lucky Luc ? Blush Soms kost het moeite om mensen te overtuigen.
    De retour leiding gaat via een t-stukkie (waarom zou een brandstof retour leiding worden gesplitst als ze daarna beide naar het zelfde doel gaan) naar 2 aansluitingen onder de inlaatkelken, zie geen verdere retour naar de tank. Als het teveel aan benzine, welke onder opbrengst pomp druk staat, via zo`n slangetje gaat dan dichten ze wel heel goed af zonder slangenklemmen oid.
    Ga verder zoeken op het www om erachter te komen hoe het nu echt werkt. En wie weet heb je wel gelijk....

Motormanagement regelt adhv van vele inputs de tijdsduur dat een injector openstaat.
    Meer druk betekent meer fuel de motor in. Denk niet dat er gemeten wordt hoeveel fuel er per injectie wordt ingespoten, die terugkoppeling zit volgens mij niet op de 1300.

Groeten, Fuel2.jpg Fuel1.jpg

Bijgevoegde bestanden:

• Fuel1.jpg
      Fuel1.jpg
      Bestandsgrootte:
      86,6 KB
      Weergaven:
      9
    • Fuel1.jpg
      Fuel1.jpg
      Bestandsgrootte:
      86,6 KB
      Weergaven:
      7
    Laatst bewerkt: 19 jul 2017
  7. Honda

Honda Kilometervreter

8. Pannos

Pannos Kilometervreter

Dat is raar, krijg ik weer geen notificaties!

9. teacher

teacher 3e Versnelling

IMG_0125.JPG
    Even het plaatje uit de startpost gebruikt.

Onderaan zit de regelaar op de rail geschroefd. Aan die rail zitten dus de aftakkingen naar de injectoren. In die rail heerst de druk vanaf de brandstofpomp. Zodra de druk boven de ingestelde hoeveelheid komt gaat er een veerbelaste klep open en stroomt het teveel aan benzine door de retour terug naar de tank.

Waarom nu dat vacuumslangetje? Heel kort door de bocht: Die zorgt ervoor dat de motor bij een hoog vacuum (stationair) de veerbelaste klep ietsje eerder open trekt, en dus de brandstofdruk bij stationair toerental iets verlaagt. Dit om te rijk lopen te voorkomen: vanwege de onderdruk zou er anders te veel benzine "aangezogen" worden.

Andersom is er dus bij acceleratie (vol gas, geen vacuum) meer brandstofdruk, om arm lopen te voorkomen.

@GrisPan: de 1300 meet wel hoeveel brandstof er ingespoten is, via de lambda sensoren (closed loop). Dat gebeurt alleen als die sensoren opgewarmd zijn en het toerental constant is. Bij optrekken, gas bijgeven of als je net weg rijdt (koude sensoren) is er geen terugkoppeling en wordt de inspuitduur bepaald door de inlaatlucht temperatuur (open loop). (En toerental, gasstand, koelwatertemperatuur, inlaatluchtdruk enzo..)

• Winnaar Winnaar x 2
    • Informatief Informatief x 2
    Laatst bewerkt: 21 jul 2017 om 23:04
  10. GrisPan

GrisPan 5e Versnelling

Hoi @teacher (it is the name ofcourse), een goed verhaal. In een ander verhaal stond (of ik heb het verkeerd begrepen) dat de injectoren zelf de terugkoppeling gaven naar het motormanagement, dat is dus niet zo. De terugkoppeling is een indirecte ipv directe, het resultaat van de verbranding dmv de lambda sensor gaat naar motor management die dan weer kan bijsturen etc. Indirecte kring is rond.
    Groet,

11. Ome Noot

Ome Noot Moderator Medewerker

Deze info gaat mij boven mijn pet.
    Ik weet in ieder geval dat na het plaatsen van de FPR die ik destijds van Fat Man Bass heb gekocht ervoor zorgt dat ik geen aan en uit meer heb.
    Dus dat ik niet bij gas los direct met me giegel tegen de kuipruit zit geplakt.

Deel Deze Pagina