• beste mensen na een jaar hard werken is de nieuwe lay-out een feit veel plezier er mee en bij problemen even melden

12 volt accessoire aansluiting

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Hallo Vrienden en Vriendinnen,

Hieronder een how to bereffende de aansluiting van een 12 volt accessoire stekker.
Weinig tekst... De plaatjes spreken voor zich.

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Hahahaha.. Nou daar kan ik heel open in zijn...
Reservebril, Brufen 600,
Motorbladen en vakantiefolders
Dikke catalogi van Polo en Louis.
En toen waren de laadjes op hahahahahah.

Plaatjes weer gevonden op st-owners. worden vandaag geplaatst.

• Like
Reactions: Nosegear

bpsw

5e Versnelling
26 jan 2013
690
425
63
59
Schiedam
Type motor
ST1300
dit was de inhoud van 1 nachtkastje, nu de inhoud nog van de andere kant.Yahoo:
gr
Bas

H

Honda

Guest
Ik ga toevallig mijn 12V aansluiting maken. Maak daar wel een tutorial van....gelijk op de plek waar die het goed past, hoe je het gat maakt, hoe monteren etc etc.
Wordt een sjeune.....
Hij hep er wel sjoege fan die Dennis.............apegatje!:Shok:

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Kén aan me eige legge, maar ik ziet hiero geen How To?? Uiteraard wordt dat interessant, want op mijne mooie rooie moet ook een 12 Volt gaatje komen voor de compressor . . Maar waar?

Ome Noot

Moderator
Medewerker
29 okt 2012
4.245
2.668
413
56
Schiedam
www.piettastisch.nl
Type motor
ST1300
Ik denk dat die donkerrooie dat niet echt kan waarderen Marcel.
Ik heb in mijn linker kuipvak een gaatje geboord van 8 mm
Doorvoerrubbertje erin en stukkie draad erdoor.
Aangesloten met een zekering van 10 amp direct op de accu.
Maar dit zou ook anders kunnen..

Dus morgen de keuze.. op de accu of een potje quartetten :):):):)

Tommie

Kilometervreter
30 jun 2015
1.268
1.455
113
58
Zaandam
Type motor
Anders
Hoi Jongens,
Ik heb bij Ieniemienie een 12V aansluiting gemaakt in het rechter kastje.
Bij MotoZoom een stopcontact gehaald. daar zit een mooi stuk draad aan en een zekering.
contactdoos losschroeven, stuurbeugeltje er afhalen en je hebt een mooie inbouw contactdoos.
Saito 12V contactdoos
bestelnummer: 70024861
Met een conische boor en de accutol een gat gemaakt in het rechter nachtkastje. ok, boor een beetje schuin dus het gat is een beetje ovaal, maar dat wordt door het stopcontact netjes afgedekt.
kuipdelen een beetje los gehaald draad langs het frame naar de accu geleid en daar met een zekering op aangesloten.
't is wel even priegelen om de contactdoos vast te draaien zonder de hele fairing eraf te halen maar ik ben nou eenmaal liever lui dan moe.
Als jullie foto's willen maak ik die wel even.
Voordeel van direct op de accu is dat je er een acculader met een sigarettenplug kan zetten en daarmee via het accessoire contact de accu kan laden.
succes.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Feitelijk heb ik die 12 Volt aansluiting eigenlijk alleen nodig voor de (hopelijk zeldzame) keren dat ik met die compressor aan de gang moet. GPS heeft z'n eigen prik, en telefoons opladen doe ik wel in het hotel . . Ik denk dat ik 'm ergens onder de seat maak, al weet ik nog niet precies waar. Vandaag es kieke . .

marc pan

Klokje Rondrijder
4 nov 2012
4.600
2.115
113
53
Westmalle, België
Type motor
ST1300
Ik heb op mijn panneke een sigaretten aansteker voorzien en daar sluit ik alles op aan.
Die uitkomt in het L opbergvakje, zit daar mooi verborgen.

Jur

Mega Mijlenmaker
16 aug 2013
2.314
749
113
53
Steenwijkerland
Type motor
ST1100
Ik heb een sigaretten aansteker geplaatst in het rechter vakje. Rechtstreeks gezekerd op de accu.
Is afsluitbaar, dus kan ik de telefoon opladen als ik 'm ergens parkeer en kan in voorkomend geval de druppellader erop zetten.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
@Honda: met accuklemmen is evt. een optie, maar vanmiddag heb ik in een dolle bui maar een 12 Volt socket in het rechter kuipvakje gemaakt. Onder de buddy was eigenlijk nergens goed plaats, dus dan maar zo. Weer een puntje van m'n bucket list af! ;)

• Like
Reactions: Zonneschijn76

freddy73

2e Versnelling
2 feb 2016
51
16
8
46
Coevorden
Type motor
ST1100
ik ga op mijn Pan een aansluiting maken ook in het rechter opberg vlak,
ook omdat deze afsluitbaar is.
weet alleen nog niet of ik hem rechtstreeks op de accu zet of dat ik hem via acc laat lopen.
zelf denk ik via acc dit dan omdat ik dan bv de laadstekker voor nav. er niet uit hoef te halen.
en dan de accu niet wordt leeg getrokken al de motor een paar dagen stil staat

• Like
Reactions: panman1100

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.202
2.059
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Freddy73, of je monteerd er 2, 1 via acc en 1 direct. Kan je altijd kiezen en het werk wordt niet echt veel meer.

• Like
Reactions: elmo

freddy73

2e Versnelling
2 feb 2016
51
16
8
46
Coevorden
Type motor
ST1100
ik denk er uit te zijn,
ik heb een waterdichte inbouw gekocht.
deze sluit ik aan op een relais .
relais gaat dan via accu naar stekker en wordt dan aangestuurd door acc.
dus als de motor uit is geen stroom op de stekker.

• Like
Reactions: panman1100

sunriderke

4e Versnelling
14 sep 2014
295
184
43
37
tienen
Type motor
ST1300
Mijn linkerbakje zit volledig vol met contactdoos van schakelaars.
Heb speedbootschakelaars geplaatst kwestie van waterdicht te zijn

Verstuurd vanaf mijn SM-G920F met Tapatalk

PanZoetermeer

4e Versnelling
30 jan 2015
355
682
93
60
Zoetermeer-Dorp
Type motor
ST1100
Ik denk eraan om een zekeringendoos via het contact aan te leggen ivm de accesoires (handvatverwarming, mistachterlicht, flashers, kofferverlichting, verstralers etc)

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Appels & Peren, Gerard! Uiteraard kan het goedkoper, maar met die Fuzeblock kun je een gebruiker zowel via contact (relais ingebouwd) als direct 12V (te kiezen door de betreffende zekering links of rechts te steken). 't Ding is ontwikkeld voor (auto)motive gebruik en is 'weather resistant'. Wordt in de States véél gebruikt; ik ken 'm van het amerikaanse ST-forum.

• Like
Reactions: pheufk

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Tuurlijk, en dan heb je een los relais en een losse zekeringkast ergens rondzwerven waarvoor je bedrading in elkaar moet gaan knutselen en daarna die hele handel nog ergens netjes zien weg te werken. Wil je het netjes doen moet dat spul eigenlijk in een (waterdicht?) kastje komen en dan zit je nog steeds met al dan niet via het contact geschakelde zaken. Kastje, relaisje, kabelschoentjes, kabeltjes, zekeringhoudertje kopen én een boel geknutsel vs. een Fuzeblock - ik hoef niet lang na te denken, al mag het ding inderdaad best wat goedkoper.

Ik heb geen aandelen in Fuzeblock of zo, maar ik vind het een mooi product dat veel flexibiliteit geeft. Er gaat een massa, een 'dikke' permanente 12V (bij voorkeur rechtstreeks van de accu) en 'dunne' contactgeschakelde 12V heen en klaar. Wil je je GPS tóch permanent aan de power? Bijbehorend zekeringetje van positie 1-2 verplaatsen naar 2-3 en klaar. Stebel toch maar achter het contact? Zekeringetje van 2-3 naar 1-2 overprikken - hoppa. Eén zo'n ding in de topkuip scheelt meters losse draden ook nog, en je hebt in ene keer 6 'groepen' voor al je gizmo's . .

De contactgeschakelde 12V tikt alleen het relais in de Fuzeblock om, dus alle prik voor alle gebruikers wordt door de 'dikke' 12V geleverd - maar wel netjes afgeschakeld als het contact weer afgezet wordt. Hiermee voorkom je ellende door een overbelast contactcircuit. Nette schroefaansluitingen maken gesoldeer en gekabelschoen overbodig, kind kan de was doen. Keurig een plusje en een minnetje voor ieder aparaatje dat je wilt aansluiten.

Kan je dat allemaal zelf regelen? Yep. Net zo netjes, degelijk en betrouwbaar en met daarnaast een minimum aan werk? Nope.

Hier staan een paar pheauteaux van een Fuzeblok op een ST1300. Zelf zou ik 'm denk ik in de topkuip plaatsen.

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.202
2.059
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Op zich goed bedacht en inderdaad handig die flexibiliteit door de zekering ergens anders in te steken.
Jammer vind ik echter het geringe aantal aansluitingen, het ontbreken van een trekaansluiting voor de kabels en een matige waterdichtheid.
Voor rijden door de regen, gaat het misschien nog goed, door de warmte van het blok en de rijrichting.
Heb zo mijn twijfels als je dit niet in je kuipvak monteerd maar onder het zadel en je motor 's ochtends onder de condens zit of als je hem afspuit met een hogedruk reiniger.

Zolang je ook lol hebt in het maken van spullen voor je motor en dus geen uren rekent, kom je zelf een heel eind verwacht ik.

• Like
Reactions: Nosegear

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Hoeveel aansluitingen zou jij er dan op willen zien, Marcel? 6 Zou voor mij ruimschoots voldoende zijn. GPS, Stebel, handschoentjes en eventueel de leds . .

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.202
2.059
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Minimaal 10

+15 Geschakeld Direct of vertraagd

1 - 12V voeding kuipvak (5A)
2 - 12V Topkoffer (5A)
3 - Navigatie (5A)
4 - GoPro (?A)
5 - USB kuipvak
6 - Rijverlichting om de accu te sparen bij het starten
7 - Claxon (25A)
8 - Zadel (?A) (Eventueel zelfs 2 delen)
9 - Handschoenen (?A)

+30 Direct

1 - Druppellader

Extra verlichting staat nog niet genoemd. Maar 6 kan ook opgelost worden door een handbediening van een eerder bouwjaar.

Nosegear

Administrator
Medewerker
15 nov 2012
2.624
2.328
413
52
Zeewolde
www.easyvfr.aero
Type motor
ST1300
Poppelepee. Groepenkastje met aardlekschakelaars installeren dan maar? Dirol
Sommige van die items laten zich overigens wel tot één groepje combineren denk ik. Navigatie die 5 amp trekt lijkt me bijvoorbeeld best veel (da's 60 Watt!), zo'n GoPro zou daar prima bijop kunnen. Handschoenen trekken ook niet veel, max 3 ampere.

• Like
Reactions: Hansepansje
H

Honda

Guest
Ehhhhhhhhhhhhhhh.............................Jou Stebel schakelt al via het contact hey middels de originele Honda schakeldraad!
De ORIGINELE claxon hangt nog steeds op de oorspronkelijke plaats!
Enne....................handschoenen kun je aansluiten op dezelfde + draad van je navigatie.................zo weer een hoop geld uitgespaard.:Biggrin
(vindt ie leuk dus koopt hij die prullaria):bravo:

Marcel W.

Mega Mijlenmaker
25 sep 2015
2.202
2.059
113
48
Barendrecht
Type motor
ST1300
Het was een indicatie, qua amperage maar vooral qua mogelijke zaken.

Natuurlijk kan je zaken bij elkaar doen, maar de vraag is dan wat er gebeurt als 1 component in die groep kortsluiting maakt.

Wat ik ook nog graag zou zien is een indicatie als er een zekering kapot is, dat zit er nu niet op volgens mij.

Aan de andere kant zoek eens een 10 voudig zekeringkast met afgeschermde contacten en indicatie. Dan zit je ook snel boven de €20,-.

En dan heb je nog maar alleen geschakeld of direct op de accu.

Genoeg stof tot nadenken dus weer.

Maar dit topic begon over een 12 v aansluiting en daar heb ik nog geen voorbeelden van gezien hier.

Laatst bewerkt:
H

Honda

Guest
Koop een stuur verhoger (of deze kap) van René dan heb je alles in een.:Biggrin

Laatst bewerkt door een moderator:
  • Like
Reactions: Marcel W.

WillemB

5e Versnelling
7 jul 2013
512
204
43
61
Sassenheim
Welke René is dat van die stuurverhoger ik wil er een deze dagen een aanschaffen voor de ST1300.
Mooie assecoire overigens.

WillemB

5e Versnelling
7 jul 2013
512
204
43
61
Sassenheim
Dank je wel Henk! Maar dit is een afdekkap. Mooi ding overigens maar ik wil graag een verhoger die het stuur ook iets naar de bestuurder brengt van helibars. AH! Dat doet deze dus ook! Interssant. Bedankt voor de tip!

Johan Vanloo

Motorrijles
9 feb 2016
9
0
1
53
Type motor
ST1300
Ik heb vandaag een 12Vstekker geplaatst. Ik heb gekozen voor het model dat bij RAD verdeeld wordt met een zekering. De kabel loopt onder de benzinetank door naar de batterij.

Omdat ik nog niet zeker ben van de kwaliteit en waar ik de 12V wil heb ik hem met kabelbinders op het stuur gemonteerd.

De 12Vstekker staat wel voortdurend onder stroom. Kan dat problemen opleveren?

Bovenaan Onderaan